search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Ein Kompetenz-Strukturmodell historischen Denkens
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 2, S. 198-212 ZDB
Document  (2.112 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Kompetenz-Orientierung historischen Lernens wird in der Geschichtsdidaktik auf der Basis von Kompetenz-Strukturmodellen diskutiert. Das hier vorgestellte Modell wurde von einer internationalen Forschergruppe entwickelt. Die Kompetenzbereiche werden systematisch aus einem Prozessmodell des historischen Denkens abgeleitet, die zugeordneten Kernkompetenzen greifen zurück auf Re- und De-Konstruktion als Basisoperationen des historischen Denkens. Eine Graduierungslogik reguliert die systematische Unterscheidung von Kompetenzniveaus. - Das Kompetenz-Strukturmodell bildet die Grundlage für die Diagnose und Förderung historischer Kompetenzen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the didactics of history, the competence orientation of historical learning is discussed on the basis of structural models of competence. The model presented here was developed by an international team of researchers. The fields of competence are deduced systematically from a process model of historical thought; the assigned core competences fall back upon re- and deconstruction as basic operations of historical thinking. A graduation logic regulates the sytematic differentiation between competence levels. - The structural model of competence forms the basis for the diagnosis and promotion of historical competences. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.11.2011
CitationSchreiber, Waltraud: Ein Kompetenz-Strukturmodell historischen Denkens - In: Zeitschrift für Pädagogik 54 (2008) 2, S. 198-212 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-43457 - DOI: 10.25656/01:4345
export files

share content at social platforms