search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Wissenschafts- und Forschungsorientierung der Ausbildung von Lehrpersonen in Finnland
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 3, S. 375-379 ZDB
Document  (121 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Finnland werden bezogen auf das Bildungssystem einige Attribute zugeschreiben: die hohe Hochschulquote, der weitestgehend kostenfreie Zugang zum Bildungs­system und das gute Abschneiden bei den PISA-Studien (Programme for International Student Assessment). Vor diesem Hintergrund lohnt sich ein Blick auf die finnische Ausbildung von Lehrpersonen und deren Wissenschafts- und Forschungsorientierung. Lehrpersonen aller Stufen studieren in Finnland auf Universitätsebene und werden als «Teacher-as-Researcher» – als forschende Lehrpersonen – verstanden. Dieser Ansatz kann über den finnischen Kontext hinaus als Prinzip einer tertiären Lehrerinnen- und Lehrerbildung diskutiert werden.
Abstract (English):The Finnish education system is characterized by attributes like a high rate of tertiary degrees, free-of-charge access to education and excellent PISA-results (Programme for International Student Assessment). Thus, it seems to be worth looking a bit closer at the Finnish teacher education system and its orientation towards science and research. Teacher training for all levels is located within higher education and pursues the «teacher-as-researcher» approach. This rationale of the Finnish setting could be discussed as a general principle of research-based teacher education in other contexts.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.05.2017
CitationKorhonen, Vesa; Weil, Markus: Wissenschafts- und Forschungsorientierung der Ausbildung von Lehrpersonen in Finnland - In: Beiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 3, S. 375-379 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138580 - DOI: 10.25656/01:13858
export files

share content at social platforms