details
Original Title |
Text - Musik - Bild. Ausgewählte Ergebnisse einer interdisziplinären Studie zum Vergleich von Kreativstrategien im Rahmen von Improvisation |
---|---|
Parallel title | Text - music - image. An interdisciplinary study on comparison of improvisational strategies |
Author | Ahlers, Michael |
Source | Clausen, Bernd [Hrsg.]: Vergleich in der musikpädagogischen Forschung. Essen : Die Blaue Eule 2011, S. 35-58. - (Musikpädagogische Forschung; 32) |
Document | full text (3.050 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Musikpädagogik; Interdisziplinäre Forschung; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Interview; Fragebogenerhebung; Kreativität; Improvisation; Kommunikation |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Contributors (corporate) | Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung (AMPF) |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-89924-323-9; 9783899243239 |
Language | German |
Year of creation | 2011 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Der vorliegende Beitrag referiert erste Ergebnisse einer interdisziplinär angelegten Pilotstudie der Fächer Soziologie, Germanistik und empirische Musikpädagogik, in welcher sowohl Musik- als auch Textproduzentinnen und -produzenten hinsichtlich ihrer Kreativ- bzw. Improvisationsstrategien qualitativ-empirisch befragt und die Ergebnisse miteinander verglichen wurden. Als theoretische Setzung wird in diesem Forschungsvorhaben Improvisation als eine Voraussetzung, ein Weg bzw. eine Strategie innerhalb des Spektrums möglicher Kreativstrategien angesehen. Durch die in diesen Vorgängen ablaufenden divergenten oder konvergenten Prozesse lassen sich nach Auffassung des Verfassers Kreativitätsstrategien – hier bezogen auf generative Performanz – erfassen und vergleichen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The main aim of this pilot study was to explore possibilities of comparing strategies of creative people in the field of improvisation. Improvisation is considered to be one way of creative expression or generative performance. As creativity and the creative class are much discussed in the past few years we tried to focus on one of its aspects. The current study investigated distinctions and similarities of musicians and poetry slam/ freestyle artists. The overall aim is to build well-founded models of these strategies in order to learn more on how to impart this knowledge to students. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Vergleich in der musikpädagogischen Forschung |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 29.04.2014 |
Citation | Ahlers, Michael: Text - Musik - Bild. Ausgewählte Ergebnisse einer interdisziplinären Studie zum Vergleich von Kreativstrategien im Rahmen von Improvisation - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Vergleich in der musikpädagogischen Forschung. Essen : Die Blaue Eule 2011, S. 35-58. - (Musikpädagogische Forschung; 32) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-89703 - DOI: 10.25656/01:8970 |