search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Basale Lernprozesse zur Förderung der visuellen Wahrnehmungsfähigkeit bei Autismus, hirnorganischen Schädigungen und sensorisch-motorischen Deprivationen
Parallel titleBasic Training Processes for the Development of Visual Perception with Autism, Organic Brain Damage, and Sensomotor Deprivation
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 32 (1983) 1, S. 4-11 ZDB
Document  (4.482 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034; 00327034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die vorliegenden Überlegungen stellen die Entwicklung der visuellen Wahrnehmung sowie mögliche Lerndefizite in diesem Bereich dar. Letztere werden nach sinnesspezifischen, multiperzeptiven und lerntheoretischen Gesichtspunkten erläutert. Die Einbeziehung des Frostig-Programms als bisher differenziertestes Angebot zur visuellen Wahrnehmungsförderung muß bei schwerbehinderten Kindern durch erleichternde Lernhilfen modifiziert werden. Basales Lernen sollte jedoch nicht als Therapiemaßnahme mißverstanden, sondern als integrativer Bestandteil des Lernens auf je unterschiedlichem Lernniveau berücksichtigt werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The present article is concerned with the development of visual perception as well as with possible training deficiencies in this area. The latter are explained according to sensospecific and multiperceptive points of view an to such in keeping with a theory of learning. The Frostig-program, so far the most distinctive method for developing visual perception, must be modified if it is to be included in the training of severely handicapped children by facilitating learning aids. Basic training, however, ought not to be understood as a therapeutic measure but should be considered an integral part of all levels of training. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.02.2010
CitationMerkens, Luise: Basale Lernprozesse zur Förderung der visuellen Wahrnehmungsfähigkeit bei Autismus, hirnorganischen Schädigungen und sensorisch-motorischen Deprivationen - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 32 (1983) 1, S. 4-11 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-8660 - DOI: 10.25656/01:866
export files

share content at social platforms