search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fremdsprachenlernen - ein individueller, kulturbezogener Prozess - einige Beobachtungen im Rahmen eines erlebten Kultur- und Landeskunde betonenden Unterrichtsversuches
Parallel titleLearning in a foreign language as an individual cultural process: some observations about a teaching experiment "Culture Experienced"
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 21 (1993) 1, S. 2-20 ZDB
Document  (1.145 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel geht davon aus, wie sich der Fremdsprachenunterricht zu seiner heutigen Form entwickelt hat. Weiter wird vorgeführt, wie sich der Schwerpunkt des Fremdsprachenunterrichts in steigendem Maße auf das Individuum verlagert hat. Hierbei wird „Kultur" zu einem besonders wichtigen Begriff, und er wird in bezug auf das Individuum definiert. Von dieser Denkbasis wird dann für den Fremdsprachenunterricht das Ziel „das Individuum über seine muttersprachlichen und eigenkulturellen Grenzen hinauswachsen zu lassen" gesetzt. Dies wird als Voraussetzung für andere Zielvorstellungen angesehen. Darüber hinaus werden im Artikel einige Bemerkungen über eine Kultur- und Landeskunde betonende Untersuchung vorgetragen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article starts with a consideration of how teaching in foreign languages has developed into its current pedagogical practices. Then it will describe how more and more emphasis has been shifted to the learner himself and his individual learning process. The importance of the cross-cultural element in foreign language learning is emphasized by suggesting that language teaching should „help learners to grow out of the shell of their mother tongue and their own culture". The success in the other teaching goals depends on the extent to which this cross-cultural goal is achieved. Finally the article will report some results of the writer's study „Culture Experienced" as a project to teach German Landeskunde to Finnish university students as part of their pre-service teacher education. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication02.10.2013
CitationKaikkonen, Pauli: Fremdsprachenlernen - ein individueller, kulturbezogener Prozess - einige Beobachtungen im Rahmen eines erlebten Kultur- und Landeskunde betonenden Unterrichtsversuches - In: Unterrichtswissenschaft 21 (1993) 1, S. 2-20 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-81781 - DOI: 10.25656/01:8178
export files

share content at social platforms