search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Nachhaltige Entwicklung oder Segeln ohne Wind
Author
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 28 (2005) 3, S. 9-14 ZDB
Document  (1.768 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0175-0488; 1434-4688; 01750488; 14344688
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Dieser Beitrag beleuchtet verschiedene Varianten des herrschenden Nachhaltigkeitsdiskurses in ideologiekritischer Absicht. Der Autor macht deutlich, dass "Nachhaltigkeit" keinen kritischen Gegenbegriff zum kapitalistischen Wirtschafts- und Fortschrittsmodell markiert. Vor diesem Hintergrund erweist sich auch "Bildung für eine nachhaltige Entwicklung" als ein Heilsversprechen, das nicht einlösbar ist. Pädagoginnen und Pädagogen werden dazu ermutigt, kapitalismuskritische Lerngelegenheiten zu initiieren, die individueller und kollektiver Selbstermächtigung Raum geben. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article looks at different variations of the prevailing discourse on sustainability with an ideological-critical purpose. The author makes it clear that "sustainability" is not a critical counter-term to the capitalistic economical and progressive model. With this background "education for a sustainable development" proves to be a message of salvation which cannot be kept, too. Educationalists are encouraged to initiate capitalism-critical learning possibilities which give some room for individual and collective self-authorization. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.02.2013
CitationMeueler, Erhard: Nachhaltige Entwicklung oder Segeln ohne Wind - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 28 (2005) 3, S. 9-14 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-61253 - DOI: 10.25656/01:6125
export files

share content at social platforms