search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Untersuchung der Lehrergesundheit im Mixed-Method-Design unter Verwendung von Videografie
Parallel titleInvestigation of teacher’s health in a mixed-methods-design study using videography
Authors
SourceLehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 157-174 ZDB
Document  (244 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1867-2779; 18672779
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Basierend auf dem Systemischen Anforderungs-Ressourcen-Modell (Becker, 2006) wurden in dieser Studie (1) im Mixed-Methods-Design die Gesundheit von 19 Lehrern untersucht, (2) Anforderungen und Ressourcen im Unterricht mittels Videografien erhoben und (3) in einer fallkontrastierenden Typenbildung trianguliert. Es zeigte sich, dass neben einem engagierten und disziplinierten Schülerverhalten, die Klassenführung - kombiniert mit einer hohen Sozialkompetenz - sowie die verwendeten Unterrichtsmethoden wichtige Ressourcen für Lehrer darstellen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In this study the systemic demands-resources model (Becker, 2006) was applied (1) to investigate the health condition of teachers using a mixed-methods-design, (2) to ascertain the demands and resources during lessons using videography and (3) to triangulate the data in a case contrasting typification. It was observed that, in addition to the committed and disciplined behavior of students, classroom management combined with high social competence and the applied teaching methods represent crucial resources for teachers. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.11.2017
CitationWesselborg, Bärbel; Reiber, Karin; Richey, Petra; Bohl, Thorsten: Untersuchung der Lehrergesundheit im Mixed-Method-Design unter Verwendung von Videografie - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 157-174 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147536 - DOI: 10.25656/01:14753
export files

share content at social platforms