details
Original Title |
Qualität inklusiver Schulentwicklung - Erste Konsequenzen für die Lehreraus- und -weiterbildung |
---|---|
Parallel title | Quality of inclusive school development – first consequences on teacher education |
Authors | Heimlich, Ulrich ; Wilfert de Icaza, Kathrin |
Source | Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 104-119 |
Document | full text (375 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Begleituntersuchung; Erhebungsinstrument; Pretest; Itemanalyse; Schule; Schulentwicklung; Lehrerausbildung; Lehrerfortbildung; Schüler; Inklusion; Datenanalyse; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Qualität; Forschungsprojekt; Bayern; Deutschland |
sub-discipline | Special Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1867-2779; 18672779 |
Language | German |
Year of creation | 2014 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Inklusive Schulen sind auf eine gute Qualität ihres Bildungsangebotes angewiesen. Im Rahmen des "Begleitforschungsprojektes Inklusive Schulentwicklung (BIS)" wird deshalb eine "Qualitätsskala zur inklusiven Schulentwicklung (QUIS)" erarbeitet. Im folgenden Beitrag wird der Konstruktionsprozess der Skala vorgestellt. Außerdem werden erste Ergebnisse aus dem QUIS-Pretest an 10 Schulen aller Schulformen in Bayern präsentiert. Inklusive Schulentwicklung als Mehrebenenmodell liegt auch den Überlegungen zu ersten Konsequenzen für die Lehrerbildung zugrunde. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Inclusive schools have to be based on a high educational quality. Therefore, in the framework of the research project "Inclusive School Development", a "Quality Scale of Inclusive school Development" will be developed. In this article there will be shown how the Quality Scale will be constructed. Besides that first results of the pretest for the "Quality Scale of Inclusive School Development" out of 10 schools on different kinds of levels of the Bavarian school system are presented. The multi-level approach on inclusive school development builds also the foundation of first consequences on teacher education for an inclusive school system. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Lehrerbildung auf dem Prüfstand Jahr: 2014 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.11.2017 |
Citation | Heimlich, Ulrich; Wilfert de Icaza, Kathrin: Qualität inklusiver Schulentwicklung - Erste Konsequenzen für die Lehreraus- und -weiterbildung - In: Lehrerbildung auf dem Prüfstand 7 (2014) 2, S. 104-119 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-147505 - DOI: 10.25656/01:14750 |