search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Pädagogisierung des Rechts. Staatliche Erziehungsaspirationen durch die Gesetzgebung und deren Folgestrategien
Parallel titleThe pedagogization of law. Educational aspirations of the state as established in legislation and the resulting strategies
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 60 (2014) 3, S. 409-427 ZDB
Document  (769 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Staat verwaltet nicht nur soziokulturelle, -politische, -ökonomische und -moralische Gefüge, er greift auch gestalterisch in diese ein. Dabei spielen pädagogische Institutionen und Modi eine bedeutende Rolle, an den Voraussetzungen zu wirken, die seine Existenz gewährleisten sollen. Als vorderstes ist das Bildungssystem Medium für Einflussnahmen, wie auch semipädagogische Staatsagitationen die Handhabe bieten, auf Einstellungen, Haltungen und Überzeugungen von Bürgern einzuwirken. Daneben gibt es aber eine dritte Möglichkeit für edukatorisches Staatshandeln: die Einflussnahme mittels Gesetzgebung. Zu dieser liegen faktisch keine Forschungserkenntnisse vor. Der Beitrag stößt in diese Lücke, indem an der Schnittstelle von Rechts-, Politik- und Erziehungswissenschaft analysiert wird, welcher pädagogische Impetus in Gesetzen als staatliches Steuerungsinstrument angelegt ist. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The state does not only administrate socio-cultural, -political, -economic, or -moral structures, it also intervenes formatively. Pedagogical institutions and modes play an important role in this context, in that they influence the prerequisites that are meant to ensure its existence. The educational system is the foremost medium in exerting an influence on citizens; just as semi-pedagogical state agitation allows influencing their attitudes, opinions, or beliefs. In addition, however, there is a third possibility of the state acting as educator: influence through legislation. Hardly any research has been done on this aspect. This contribution tries to fill that gap by looking at the junction between the sciences of law, politics, and education and by analyzing which pedagogical impetus is embedded in laws as a control instrument of the state. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.08.2017
CitationBinder, Ulrich: Die Pädagogisierung des Rechts. Staatliche Erziehungsaspirationen durch die Gesetzgebung und deren Folgestrategien - In: Zeitschrift für Pädagogik 60 (2014) 3, S. 409-427 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-146644 - DOI: 10.25656/01:14664
export files

share content at social platforms