search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zwischen Empowerment und Kontrolle. Die praktische Umsetzung des New Public Management und Professioneller Lerngemeinschaften in Kanada - eine Fallstudie
Parallel titleBetween empowerment and control - the practical implementation of New Public Management and professional learning communitiesin Canada. A case study
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 60 (2014) 2, S. 303-324 ZDB
Document  (855 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Um zu untersuchen, welche Merkmalskombinationen eine positive Bildungsperformanz erzeugen, wird in diesem Artikel anhand einer best-case-Fallanalyse die Umsetzung von New Public Management (NPM) in Kombination mit Professionellen Lerngemeinschaften (PLG) in Alberta, Kanada, analysiert. Mittels einer Daten- und Methodentriangulation werden die spezifischen Merkmalskombinationen sowie Unterstützungssysteme herausgearbeitet. Zudem wird die Kombination von NPM und PLG diskutiert. Es zeigt sich u. a., dass Wettbewerbselemente des NPM eine geringere Rolle spielen als die Zusammenarbeit der Akteure auf horizontaler und vertikaler Ebene (PLG), die Professionalisierung sowie die Unterstützung der Akteure. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In order to examine which combinations of characteristics create positive educational performance, the author analyzes the implementation of New Public Management (NPM) in combination with Professional Learning Communities (PLC) in Alberta, Canada, on the basis of a best-case analysis. By means of a data and method triangulation, the specific combinations of characteristics as well as support systems are revealed. Furthermore, the combination of NPM and PLC is discussed. It appears that, e. g., elements of competition appertaining to NPM play a lesser role than cooperation of the actors on both the horizontal and the vertical level (PLC), professionalization, or support of the actors. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication16.08.2017
CitationJäger, Daniela J.: Zwischen Empowerment und Kontrolle. Die praktische Umsetzung des New Public Management und Professioneller Lerngemeinschaften in Kanada - eine Fallstudie - In: Zeitschrift für Pädagogik 60 (2014) 2, S. 303-324 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-146599 - DOI: 10.25656/01:14659
export files

share content at social platforms