details
Original Title |
Interesse, Lernen und Leistung. Neue Forschungsansätze in der Pädagogischen Psychologie |
---|---|
Parallel title | Interest, learning, and achievement - Recent research approaches in pedagogical psychology |
Author | Krapp, Andreas |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 5, S. 747-770 |
Document | full text (1.713 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Forschung; Pädagogische Forschung; Beeinflussung; Pädagogische Psychologie; Schüler; Schülerleistung; Interesse; Lernen; Leistung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1992 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In diesem Übersichtsbeitrag werden Ergebnisse der neueren Interessenforschung auf der Basis eines theoretischen Modells vorgestellt, das einerseits die relationale Struktur unterschiedlicher Interessenkonstrukte verdeutlicht und andererseits die untersuchten Variablen und Beziehungen in einen systematischen Zusammenhang einordnet. Berichtet wird aus fünf Forschungsfeldern, in denen der Einfluß von individuellen und situationalen Interessen auf die kognitiven Ergebnisse des Lernens (Art der Wissensstruktur) oder der Zusammenhang von Interesse und bewerteter Leistung (Zensuren) empirisch untersucht wurde. Außerdem wird auf Forschungsergebnisse hingewiesen, die die beobachteten Lerneffekte erklären können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In his survey, the author presents results of recent research on interest on the basis of a theoretical model which, on the one hand, illustrates the relational structure of different interest constructs and which, on the other, places the variables and relations examined in a systematic context. The survey focuses on five different fields of research in which either the impact of individual and situational interests on the cognitive results of learning (type of knowledge structure) or the relation between interest and assessed achievement (grades) were examined empirically. Furthermore, the author refers to research results that might explain the learning effects observed. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1992 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 12.02.2018 |
Citation | Krapp, Andreas: Interesse, Lernen und Leistung. Neue Forschungsansätze in der Pädagogischen Psychologie - In: Zeitschrift für Pädagogik 38 (1992) 5, S. 747-770 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139773 - DOI: 10.25656/01:13977 |