details
Title |
Wissenschafts- und Forschungsorientierung der Ausbildung von Lehrpersonen in Finnland |
---|---|
Authors | Korhonen, Vesa; Weil, Markus |
Source | Beiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 3, S. 375-379 |
Document | full text (121 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Lehrerbildung; Wissenschaftsorientierter Unterricht; Forschungsbezug; Finnland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0259-353X; 0259353X |
Language | German |
Year of creation | 2013 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Finnland werden bezogen auf das Bildungssystem einige Attribute zugeschreiben: die hohe Hochschulquote, der weitestgehend kostenfreie Zugang zum Bildungssystem und das gute Abschneiden bei den PISA-Studien (Programme for International Student Assessment). Vor diesem Hintergrund lohnt sich ein Blick auf die finnische Ausbildung von Lehrpersonen und deren Wissenschafts- und Forschungsorientierung. Lehrpersonen aller Stufen studieren in Finnland auf Universitätsebene und werden als «Teacher-as-Researcher» – als forschende Lehrpersonen – verstanden. Dieser Ansatz kann über den finnischen Kontext hinaus als Prinzip einer tertiären Lehrerinnen- und Lehrerbildung diskutiert werden. |
Abstract (English): | The Finnish education system is characterized by attributes like a high rate of tertiary degrees, free-of-charge access to education and excellent PISA-results (Programme for International Student Assessment). Thus, it seems to be worth looking a bit closer at the Finnish teacher education system and its orientation towards science and research. Teacher training for all levels is located within higher education and pursues the «teacher-as-researcher» approach. This rationale of the Finnish setting could be discussed as a general principle of research-based teacher education in other contexts. |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerbildung Jahr: 2013 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 04.05.2017 |
Citation | Korhonen, Vesa; Weil, Markus: Wissenschafts- und Forschungsorientierung der Ausbildung von Lehrpersonen in Finnland - In: Beiträge zur Lehrerbildung 31 (2013) 3, S. 375-379 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-138580 - DOI: 10.25656/01:13858 |