Startseite pedocs Suchen Navigationsstandort pedocs - Detailanzeige

Das Fachportal wird am Do, den 30.03.2017 aufgrund von Wartungsarbeiten ab ca. 13:00 etwa 3 Stunden nicht erreichbar sein. Wir bitten die Unannehmlichkeit zu entschuldigen.

pedocs - Detailanzeige

Aufsatz (Zeitschrift) zugänglich unter
URN:
DOI:  


Titel: Epistemological beliefs in science — a person-centered approach to investigate high school students' profiles
Autoren: ; ; ;
Originalveröffentlichung: Contemporary educational psychology 46 (2016), S. 81-93
Dokument:
Lizenz des Dokumentes: Lizenz-Logo 
Schlagwörter (Deutsch): Erkenntnistheorie; Wissenschaftliches Denken; Überzeugung; Personenzentrierter Ansatz; Empirische Untersuchung; Schuljahr 10; Schüler; Profilanalyse; Einflussfaktor
Pädagogische Teildisziplin: Fachdidaktik/mathematisch-naturwissenschaftliche Fächer; Pädagogische Psychologie
Dokumentart: Aufsatz (Zeitschrift)
ISSN: 0361-476X
Sprache: Englisch
Erscheinungsjahr:
Begutachtungsstatus: Peer-Review
Abstract (Englisch): Epistemological beliefs (EB) are a prominent topic in educational research and considered important for the learning process. Science EB in particular are not only important for learning in science but also a unique learning goal itself and connected to science abilities and achievement as well as to students' personal features and background. Since EB are domain-specific we investigated the four relevant dimensions: justification, development, source, and certainty for the domain of science. We explored the number and characteristics of science EB profiles among 4,995 tenth graders and, by means of latent profile analysis (LPA), related them to student related constructs. We identified four groups that show level and shape differences. These groups also differed considerably regarding constructs related to students' learning, namely self-concept, motivation and science achievement as well as gender, social background and school type. Implications for further research, in particular for cross-cultural studies, are discussed. (IPN/Orig.)
Statistik: Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
Prüfsummen: Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
Eintrag erfolgte am: 28.02.2017
Empfohlene Zitierung: Kampa, Nele; Neuman, Irene; Heitmann, Patricia; Kremer, Kerstin: Epistemological beliefs in science — a person-centered approach to investigate high school students' profiles - In: Contemporary educational psychology 46 (2016), S. 81-93 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126880