Detailanzeige
Originaltitel |
Jugendliche und ‚Klassische Musik‘. Vorurteile und Klischees |
---|---|
Paralleltitel | Teenagers and classical music. Prejudices and clichés |
Autoren | Bischoff, Michal; Sandkämper, Tim; Louven, Christoph |
Originalveröffentlichung | Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 221-234. - (Musikpädagogische Forschung; 36) |
Dokument | Volltext (2.555 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Jugendlicher; Einstellung <Psy>; Musik; Klassik; Klischee; Vorurteil; Stereotyp; Musikalische Wahrnehmung; Präferenz; Gymnasium; Schuljahr 10; Leitfadeninterview; Empirische Untersuchung; Deutschland |
Teildisziplin | Empirische Bildungsforschung Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 978-3-8309-3313-7; 9783830933137 |
ISSN | 0937-3993; 09373993 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2015 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | Prejudices and clichés of teenangers concerning “classical music”, its composers, musicians and listeners as well as possible factors influencing these stereotyped ideas were investigated by means of a two-stage research approach including a qualitative xplorative study and a quantitative verification. The results prove the existence of manifold ‘typical’ conceptions concerning classical music in the teenagers’ thinking, though these are very differentiated with regard to contents and influencing variables. A factor analysis revealed five ‘basic stereotypes’, the most important of which concerned the (old) age and the (high) level of education of classical music lovers. While the teenagers’ level of education seems to have little influence on their thinking in stereotypes, their experiences with classical music are very significant, be it as listener or as performing musician. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 14.12.2016 |
Quellenangabe | Bischoff, Michal; Sandkämper, Tim; Louven, Christoph: Jugendliche und ‚Klassische Musik‘. Vorurteile und Klischees - In: Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 221-234. - (Musikpädagogische Forschung; 36) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126368 - DOI: 10.25656/01:12636 |