Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Originaltitel
Subjekte der Praxis – Praxis der Subjekte. Subjektivierung als Perspektive musikpädagogischer Unterrichtsforschung
ParalleltitelSubjects of practice – practice of subjects. Subjectivation as a perspective for studies in music education
Autor
OriginalveröffentlichungNiessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 111-123. - (Musikpädagogische Forschung; 36)
Dokument  (1.019 KB)
Lizenz des Dokumentes Deutsches Urheberrecht
Schlagwörter (Deutsch)
Teildisziplin
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3313-7; 9783830933137
ISSN0937-3993; 09373993
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):This article attempts a praxeological alignment based on a critical analysis of the Aristotelian concept of practice. The line of arguments therefore considers subject and practice as central concepts: as opposed to a more traditional view of the subject, this article builds on the notion of the subject in a poststructuralist sense in the vein of the work by Michel Foucault and Judith Butler. As a consequence, the proclaimed perspective for music education takes Schatzki’s idea of social practice into account. This use of praxeological heuristics allows an interpretation of music education as an arrangement of social practices and makes an empirical focus possible that treats it as a setting of steady subjectivations. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung
Statistik
Prüfsummen
Bestellmöglichkeit
Eintrag erfolgte am13.12.2016
QuellenangabeCampos, Samuel: Subjekte der Praxis – Praxis der Subjekte. Subjektivierung als Perspektive musikpädagogischer Unterrichtsforschung - In: Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 111-123. - (Musikpädagogische Forschung; 36) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126172 - DOI: 10.25656/01:12617
Dateien exportieren

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen