Suche

Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Detailanzeige

Aufsatz (Sammelwerk) zugänglich unter
URN:
OriginaltitelParadigma versus Denkstil. Modi systematischer Historiographie in der Musikpädagogik
ParalleltitelDimensions of historiography – paradigma versus thought-style
Autor
OriginalveröffentlichungNiessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 33-49. - (Musikpädagogische Forschung; 36)
Dokument
Schlagwörter (Deutsch)Paradigma; Begriff; Definition; Musikpädagogik; Denkstil; Unterrichtsstruktur; Kuhn, Thomas S.; Pädagogische Forschung; Wissenschaftsgeschichte; Musikunterricht; Didaktik; Lernen; 20. Jahrhundert
TeildisziplinHistorische Bildungsforschung
Fachdidaktik/musische Fächer
DokumentartAufsatz (Sammelwerk)
ISBN978-3-8309-3313-7
ISSN0937-3993
SpracheDeutsch
Erscheinungsjahr
BegutachtungsstatusPeer-Review
Abstract (Englisch):With regard to historical developments, particularly to changes in sciences, humanities and social sciences, we are used to looking at them as rather isolated events, persons and facts. Normally they are conceived of as succeeding one another within a certain time span, which started in the past and ends somewhere in the future. I would like to propose that we conceive historical events as essentially constituted by concomitant events, facts and persons. (Perhaps one could call it a “horizontal view” or “lateral view”.) Proceeding this way, one needs a criterion which brings together the diverse events, facts, and so forth, so that they can be a subject of research. In 1962 Thomas S. Kuhn suggested such a criterion, referred to as “Paradigma”; in 1935 Ludwik Fleck, a Polish author, developed the concept of “Denkstil” (thought-style). In this lecture both models are discussed with regard to their benefit for historical research in music education. (DIPF/Orig.)
Beitrag in:Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung
Statistik Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument
PrüfsummenPrüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis
BestellmöglichkeitKaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de
Eintrag erfolgte am12.12.2016
Empfohlene ZitierungKaiser, Hermann J.: Paradigma versus Denkstil. Modi systematischer Historiographie in der Musikpädagogik - In: Niessen, Anne [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]: Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2015, S. 33-49. - (Musikpädagogische Forschung; 36) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-126069
Dateien exportieren