search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitlePädagogik nach der Moderne? Vom kritischen Umgang mit Pluralismus und Dogmatismus
Parallel titlePost-modern pedagogics? The critical approach to pluralism and dogmatism
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 5, S. 857-870
Document
Keywords (German)Antipädagogik; Demokratische Erziehung; Kritische Pädagogik; Erziehungswissenschaft; Persönlichkeit; Schule; Schüler; Lernen; Selbsttätigkeit; Freiheit; Kritische Theorie; Pluralismus; FuE-Dokument
sub-disciplineGeneral Educational Science
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):"Erziehung im Sinne einer zielgewissen und herstellenden Tätigkeit findet heute erneute Kritik. Gerät diese jedoch, wie im Verbund von "Anti-Pädagogen" und "Pädagogen der Postmoderne", zur Kritik der modernen Pädagogik schlechthin, wird die selbstkritische Tradition moderner Pädagogik und damit ihr noch immer unausgeschöpftes Bemühen unterschlagen, "in ungewisser Zeit" auf eine unbestimmte, für die Selbstbestimmung aller offene Zukunft vorzubereiten." Gliederung:1. Postmoderne Erziehungswissenschaft/ 2. Postmoderne Erziehungswissenschaft und die in ihr vergessene und zugleich übermittelte Tradition/ 3. Schlußfolgerung (DIPF/Text übernommen)
Abstract (English):Today, education in the sense of a teleological and productive action is again subject to critique. If this critique, however, consists in a critique of modern pedagogics as such, as that formulated by the alliance of "anti-pedagogues" and "pedagogues of post-modernism", then the self-critical tradition of modern pedagogics is suppressed and, with it, its still unexhausted effort to prepare -"within an uncertain period of time" - for an uncertain future which is open to the self-determination of each and everyone. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1993
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication14.06.2017
Suggested CitationGöstemeyer, Karl-Franz: Pädagogik nach der Moderne? Vom kritischen Umgang mit Pluralismus und Dogmatismus - In: Zeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 5, S. 857-870 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-112459
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)