search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Ökologie als Bildungsfrage? Zum sozialen Vakuum der Umweltbildung
Parallel titleEcology - an educational topic? On the social vacuum of environmental education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 4, S. 651-672 ZDB
Document  (1.896 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag nimmt kritisch Stellung zu dem im Heft 1/1992 von H. Heid veröffentlichten Beitrag zur Umweltbildung und stellt ein Gegenkonzept vor. An Heids Thesen wird vor allem bemängelt, daß die zentralen Annahmen, vor allem die Konfliktthese, als Erklärung der Kontinuität von Umweltproblemen unzureichend sind und auch keine realistischen Lösungen anbieten. Der hier vorgestellte "sozialökonomische" Ansatz dagegen kann sowohl das Verhalten der Beteiligten plausibel erklären als auch, im Marktmechanismus, ein Medium der Steuerung anbieten, das ökologisch erwünschte Folgen eher zu erzeugen vermag. (DIPF/Text übernommen)
Abstract (English):The article is written in response to Helmut Heid's essay on environmental education published in Vol. 1/1992 of the Zeitschrift für Pädagogik and is conceived as a conterconcept. The author's main critique consists in that the central assumptions on which Heid's theses, especially the thesis of conflict, are based are but an inadequate explanation for the continuity of environmental problems and do not offer realistic solutions. The "socio-economic" approach sketched in this article, however, both offers plausible explanations of the behavior of those involved and provides a control medium, i.e., the market mechanism, that is more likely to yield ecologically desirable results. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.06.2017
CitationKrol, Gerd-Jan: Ökologie als Bildungsfrage? Zum sozialen Vakuum der Umweltbildung - In: Zeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 4, S. 651-672 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-112351 - DOI: 10.25656/01:11235
export files

share content at social platforms