search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Temporalität von Erwachsenenbildung. Überlegungen zu einer zeittheoretischen Rekonstruktion des Weiterbildungssystems
Parallel titleThe temporal structure of adult education - reflections on a timefocussed theoretical reconstruction of the system of further education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 3, S. 443-462 ZDB
Document  (1.825 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die zeittheoretische Deutung von Erwachsenenbildung bezieht die Integrationsleistung des Weiterbildungssystems einer Gesellschaft auf den wachsenden Synchronisationsbedarf zwischen differenten Temporalstrukturen. Das Zusammenspiel zwischen den wechselnden Weiterbildungsangeboten und variantenreichen Formen der Bildungsaneignung strukturiert sich als temporales Netzwerk lose verkoppelter Ereignisse und Eigenzeiten. Eine systematische Temporalanalyse des Weiterbildungssystems verlangt daher die Klärung zentraler Kategorien wie Ereignis, Eigenzeit und Synchronisation. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The time-focussed theoretical interpretation of adult education relates the integrative achievement of a society's System of further education to the growing need for synchronization between differing temporal structures. The interplay of the changing offers of further education and the many variants of acquiring education takes the form of a temporal network of loosely connected events and personal temporal structures. A systematic temporal analysis of the system of further education thus presupposes the clarification of crucial categories such as event, personal temporal structure, and synchronization. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.06.2017
CitationSchäffter, Ortfried: Die Temporalität von Erwachsenenbildung. Überlegungen zu einer zeittheoretischen Rekonstruktion des Weiterbildungssystems - In: Zeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 3, S. 443-462 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-111852 - DOI: 10.25656/01:11185
export files

share content at social platforms