search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Die Psychologie der Lernmotivation. Perspektiven der Forschung und Probleme ihrer pädagogischen Rezeption
Parallel titleThe psychology of learning motivation - research perspectives and problems concerning their impact on pedagogics
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 2, S. 187-206 ZDB
Document  (1.674 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Am Beispiel von fünf Forschungsperspektiven der Motivationspsychologie wird gezeigt, daß neue Theorien jeweils durch kritische Auseinandersetzungen mit vorangegangenen Forschungsansätzen entstanden sind. Dabei wurde häufig die Forschungsperspektive gewechselt, so daß die Ergebnisse der Forschung aus den verschiedenen Perspektiven nicht im Widerspruch zueinander stehen, sondern sich gegenseitig ergänzen. Das wird anhand eines Rahmenmodells zur Differenzierung und Strukturierung pädagogisch relevanter Aspekte der Lernmotivation näher erläutert. Auf Konsequenzen, die sich für die Rezeption psychologischer Forschung in der Pädagogik ergeben, wird hingewiesen. (DIPF/Text übernommen)
Abstract (English):On the basis of five research perspectives of the psychology of motivation, the author shows that new theories have always emerged from a critical analysis of previous research approaches. In this, research perspectives were often changed so that the respective results are not contradictory but, rather, complement each other. This is explained on the basis of a frame model for the differentiation and structuring of pedagogically relevant aspects of learning motivation. Consequences for the reception of psychological research in educational science are pointed out. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication06.06.2017
CitationKrapp, Andreas: Die Psychologie der Lernmotivation. Perspektiven der Forschung und Probleme ihrer pädagogischen Rezeption - In: Zeitschrift für Pädagogik 39 (1993) 2, S. 187-206 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-111711 - DOI: 10.25656/01:11171
export files

share content at social platforms