search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Unternehmer der eigenen Arbeitskraft. Einige Folgerungen für die Bildungssoziologie
Parallel titleEntrepreneur of ones own labour force - some conclusions for the sociology of education
Author
SourceZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 20 (2000) 2, S. 149-166 ZDB
Document  (1.377 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0720-4361; 1436-1957; 07204361; 14361957
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):"Annahme ist, daß sich aktuell ein Wandel der basalen Verfassung von Arbeitskraft vollzieht. Nach einigen Anmerkungen zur 'Entgrenzung' von Arbeit als Hintergrund für die postulierte Entwicklung (1), werden drei Thesen zur näheren Charakterisierung des 'Arbeitskraftunternehmers' und eine historische Einordnung entwickelt (2). Es folgen Überlegungen zu den vermutlich entscheidenden Kompetenzen des neuen Arbeitskrafttypus (3), zur sich damit verändernden Bedeutung von 'Beruf' (4) und zum möglichen Wandel von Ausbildung und Bildung (5)." (Autorenreferat).
Abstract (English):The article Starts from the assumption, that the basic Constitution of labour force is changing. Some remarks are made on the „fading of boundaries" within work in order to explain this development (1). Then, three theses which characterise the concept "entrepreneur of his own labour force" are presented and considered in a historical perspective (2). Some reflections are given on the presumed core-competences of the new form of labour force (3), on the change of the meaning of vocation (4), and on possible changes in the field of education and vocational training (5). (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.07.2015
CitationVoß, G. Günter: Unternehmer der eigenen Arbeitskraft. Einige Folgerungen für die Bildungssoziologie - In: ZSE : Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 20 (2000) 2, S. 149-166 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-109346 - DOI: 10.25656/01:10934
export files

share content at social platforms