search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Der "letzte Zufluchtsort für Stürmer und Dränger"? Psychoanalytische Pädagogik in den Berner Seminarblättern und der Schulreform 1907-1930
Parallel titleThe "last resort of the Stürmer und Dränger"? Psychoanalytical education in the Berner Seminarblätter and the Schulreform 1907-1930
Author
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 36 (2014) 1, S. 51-65 ZDB
Document  (761 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0252-9955; 1424-3946; 02529955; 14243946
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):An den reformpädagogischen Berner Seminarblättern und ihrer Weiterführung Die Schulreform, zu deren Herausgebern die psychoanalytischen Pädagogen Ernst Schneider und Oskar Pfister zählen, lässt sich eine erstaunlich frühe und bemerkenswert positive pädagogische Psychoanalyse-Rezeption und deren reformpädagogischer Stellenwert studieren. Wie die Untersuchung zeigt, wird Psychoanalyse in der Schweizer Zeitschrift allerdings äusserst selektiv rezipiert und ist das reformpädagogische Interesse daran gering. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The Berner Seminarblätter, later called Die Schulreform, a journal dedicated to Progressive Education, were edited by two influential psychoanalytical pedagogues: Ernst Schneider and Oskar Pfister. In this Swiss-German periodical an astonishingly early and positive reception of psychoanalysis can be found. But as the article shows in this periodical, of new education, psychoanalysis was taken up very selectively and without particular interest. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.05.2015
CitationBühler, Patrick: Der "letzte Zufluchtsort für Stürmer und Dränger"? Psychoanalytische Pädagogik in den Berner Seminarblättern und der Schulreform 1907-1930 - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 36 (2014) 1, S. 51-65 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-107896 - DOI: 10.25656/01:10789
export files

share content at social platforms