search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Selbsterschaffung und Bildsamkeit. Bildungstheoretische Überlegungen zu Rortys Konzept des "creation of the self"
Parallel titleSelf-creation and educability. Educational-theoretical approaches to Rorty's concept of the "creation of the self"
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 5, S. 767-779 ZDB
Document  (1.211 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der erziehungswissenschaftlichen Diskussion wird die Selbsterschaffungstheorie R. Rortys insbesondere unter dem Gesichtspunkt des Werdens einer kontingenten, differenten Individualität rezipiert. Über den Anknüpfungspunkt an das Kontingenzproblem hinaus sehe ich eine Reihe von Unvereinbarkeiten zwischen dem Begriff der Bildsamkeit und dem Selbsterschaffungskonzept. - Die Rezeption Rortys in der Erziehungswissenschaft hängt mit der Kritik an Identitätsvorstellungen des Ichs zusammen, gegen die die Kontingenzerfahrung geltend gemacht wird. Indessen gibt es bildungstheoretische Anschlußmöglickeiten an das Problem der Kontingenz, wie an Herbarts frühen Texten gezeigt wird. (DIPF/Text übernommen)
Abstract (English):In the educational debate, R. Rorty's theory of self-creation is discussed above all from the perspective of the emergence of a contingent, different individuality. Despite the common concept of contingency, there still exist incompatibilities between the concept of educability (Bildsamkeit) and the concept of self-creation. The reading of Rorty by educational science is connected with the critique of identity conceptions, in opposition to which the experience of contingency is asserted. However, educational-theoretical approaches to the problem of contingency do exist, as illustrated by Herbart's early work. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.08.2015
CitationHellekamps, Stephanie: Selbsterschaffung und Bildsamkeit. Bildungstheoretische Überlegungen zu Rortys Konzept des "creation of the self" - In: Zeitschrift für Pädagogik 42 (1996) 5, S. 767-779 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-107735 - DOI: 10.25656/01:10773
export files

share content at social platforms