search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original TitleExplanative Diskurspraktiken in schulischen und ausserschulischen Interaktionen: Ein Kontextvergleich
Parallel titleExplanatory discourse practices in educational and familial interactions: A comparison of interactive contexts
Author
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 33 (2011) 2, S. 211-230
Document
Keywords (German)Mündliche Kommunikation; Interaktion; Erklären; Familie; Unterricht; Soziolinguistik; Gesprächsanalyse; Unterrichtsgespräch; Schweiz
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN0252-9955
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der Beitrag präsentiert ausgewählte Ergebnisse einer soziolinguistischen, gesprächsanalytisch verfahrenden Studie zu Interaktionsmustern mündlichen Erklärens in familialen Alltagsroutinen und schulischen Unterrichtsgesprächen. Nach einer Skizzierung allgemeiner Grundstrukturen des mündlichen Erklärens werden drei qualitativ unterschiedliche familiale Interaktionsmuster im Umgang mit kindseitigem Erklären vorgestellt, die jeweils als Ausdruck unterschiedlicher (diskurs)sozialisatorischer Praktiken verstanden werden können. Im zweiten Teil des Beitrags werden Spezifika unterrichtlich situierten kindseitigen Erklärens herausgearbeitet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article reports results from a qualitative sociolinguistic study on explaining as a discourse practice in ordinary conversations at home and in classroom interaction. Drawing on conversation analytic methods, interactive patterns in six first graders' families and classrooms are empirically reconstructed, focussing on explanatory sequences with children as explanation-givers. First, general interactive and communicative structures of providing explanation in talk-in-interaction are presented. Secondly, three different family styles concerning the interactive accomplishment of children's explanations are worked out; these are contrasted with pupil's participation in explanation-giving situated in classroom interaction. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2011
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication05.03.2014
Suggested CitationMorek, Miriam: Explanative Diskurspraktiken in schulischen und ausserschulischen Interaktionen: Ein Kontextvergleich - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 33 (2011) 2, S. 211-230 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-86162
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)