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Original TitleBildungsforschung im Kontext gesellschaftlicher Praxis. Über (soziale) Bedingungen der Möglichkeit, Bildungspraxis durch Bildungsforschung zu beeinflussen
Parallel titleEducational research in the context of social practice. On the (social) conditions for the possibility of influencing the educational practice through educational research
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 3, S. 390-409
Document
Keywords (German)Bildungsforschung; Bildungspolitik; Lehrer; Lehrerausbildung; Erkenntnis; Qualifikation; Einflussfaktor; Praxis; Qualität; Theorie; Umsetzung; Zuständigkeit; Forscher
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Curriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Nach einer Rekapitulation des traditionsreichen Theorie-Praxis- Verhältnisses stehen bisher vernachlässigte Bedingungen der Möglichkeit im Zentrum dieser Abhandlung, Bildungspraxis durch bildungswissenschaftliche Forschungsergebnisse zu verbessern. Dabei ist die Tatsache wichtig, dass nicht die Autoren, sondern die Adressaten bildungswissenschaftlicher Forschungsergebnisse darüber entscheiden (müssen), ob und wie sie heterogene Qualitätsvorstellungen unterschiedlich urteilender Forscher für ihre Praxis nutzen. Praxis und Politik können - so die These - vor allem dann qualifiziert verändert werden, wenn die durch unterschiedliche Kompetenzen fundierte Differenz zwischen wissenschaftlichen und praktischen Zuständigkeiten respektiert wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Following the recapitulation of the tradition-steeped relationship between theory and practice, the contribution focuses on the as yet neglected conditions for the possibility of improving the educational practice through educational-scientific research results. In this context, it is of utmost importance that it is not the authors, but rather the addressees of educational-scientific research results who (must) decide whether and how they are going to put to use in practice heterogeneous quality concepts of researchers differing in their assessments. Practice and policies may - thus the thesis - be changed in a qualified way if the difference between scientific and practical responsibilities grounded on different competences is respected. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2015
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Date of publication12.03.2018
Suggested CitationHeid, Helmut: Bildungsforschung im Kontext gesellschaftlicher Praxis. Über (soziale) Bedingungen der Möglichkeit, Bildungspraxis durch Bildungsforschung zu beeinflussen - In: Zeitschrift für Pädagogik 61 (2015) 3, S. 390-409 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-153694
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